رژیم غذایی کودکان

رژیم غذایی کودکان

رژیم غذایی کودکان یکی از رژیم های مهمی است که باید مادران کودکان به آن توجه کنند.

رژیم غذایی کودکان

 

رژیم غذایی کودکان بخش شامل یک برنامه غذایی طبیعی بوده که تمام مواد مغذی لازم برای رشد کودکان را به همراه داشته باشد و شامل چند گروه عمده مواد غذایی است که باید روزانه مصرف شوند و عبارتند از:

 

۱ – میوه و سبزیجات در رژیم غذایی کودکان

۲ – نان و حبوبات در رژیم غذایی کودکان

۳- شیر و لبنیات در رژیم غذایی کودکان

۴ – گوشت و ماهی و تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان

 

چگونه رژیم غذایی کودکان در دندانهایشان تاثیر میگذارد؟

کودک نیاز دارد که یک نوع رژیم غذایی کودکان متعادل برای شکل گیری و تکامل دندانها داشته باشد. کودک همچنین برای این که لثه ای سالم که دندانها را در برمی گیرد داشته باشد، نیازمند به داشتن یک رژیم غذایی کودکان کامل است.

یک برنامه غذایی با مقادیر بالای کربوهیدرات مثل مواد قندی و نشاسته ای می تواند برای کودک شما ایجاد ریسک بالایی از لحاظ ابتلای به پوسیدگی دندانی نماید.

 

چگونه می توان یک رژیم غذایی کودکان را فراهم آورد؟

ابتدا مطمئن شوید که برنامه غذایی او کامل و متعادل  می باشد. سپس بررسی کنید که چند مرتبه در روز از غذاهای حاوی مواد قندی و نشاسته ای مصرف میکند. غذاهای نشاسته ای شامل نان، برنج، شیرینی و چیپس و سیب زمینی می باشد.

هنگامی که غذای وی را از نظر مصرف این مواد کنترل می کنید، بهتر است نگاهی نیز به ظرف محتوی این مواد و همچنین شیرینی و شکلاتهای او بیاندازید.

برخی از مواد غذایی شامل یک یا چند نوع قند می باشند و باید بدانید که همه انواع قندها می توانند موجب پوسیدگی شوند. میوه ها و برخی سبزیجات و محصولات لبنی دست کم دارای یک نوع قند هستند.

قند را می توان در تجزیه بسیاری از مواد غذایی پیدا کرد، حتی در برخی از مواد غذایی که مزه ی شیرینی ندارند؛ برای مثال در کره، بادام زمینی و بسیاری از سسها و ژله ها.

 

آیا کودک باید در رژیم غذایی کودکان نشاسته و قند را کنار بگذارد ؟

حتما خیر، مقادیر بالایی از این مواد را کودکان نیاز دارند. شما باید به سادگی آن را انتخاب نموده و مصرف را در حد طبیعی و منطقی نگهدارید.

آیا کودک باید در رژیم غذایی خود نشاسته و قند را کنار بگذارد ؟

یک غذای حاوی نشاسته و قند اگر با مواد غذایی دیگری مانند گوشت همراه شده و در برنامه غذایی روزانه (ناهار- شام – صبحانه) قرار گیرد، برای رشد و تکامل دندانها بسیار مفید میباشد، ولی اگر به صورت تنقلاتی همانند چیپس، پفک و … باشد خیر.

 

غذاهای چسبنده و کشدار همچون میوه های خشک و انواع تافیها و شکلاتها به راحتی توسط بزاق دهان و آب و شیر از سطح دندان شسته نمی شوند، در نتیجه آنها می توانند نقش بیشتری را در ایجاد پوسیدگی دندان داشته باشند تا غذاهای فیبردار و سلولزی که دندانها را نیز تمیز می کنند.

با دندانپزشک اطفالتان در رابطه با  انتخاب، نگهداری و طرز مصرف مواد غذایی که سلامت دندانهای کودک شما را تضمین می کند، مشورت نمایید.

 

آیا در رژیم غذایی کودکان میزان فلوراید کافی است؟

قطعا خیر. یک رژیم غذایی متعادل ضامن فراهم کردن مقدار کافی فلورایدی که برای رشد و نگهداری دندانهای کودکان نیاز است، نمی باشد.

اگر در جامعه ای زندگی می کنید که فلورایده کردن مواد غذایی در برنامه ی آنها وجود ندارد و یا میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی کافی نمی باشد کودک شما در طی سالیانی که دندانهایش تشکیل می شوند، نیاز به یک فرآورده دارویی فلورایددار دارند.

آیا در رژیم غذای کودکان میزان فلوراید کافی است؟

 

دندانپزشک کودکان با توجه به میزان فلوراید آب آشامیدنی، وزن و سن  کودک مقدار مصرف این فرآورده ها را مشخص می کند.

 

 در رژیم غذایی کودکان  به چه چیزهایی نیاز است ؟

شما با تنظیم و تدوین  یک رژیم غذایی متنوع روزانه که در آن از هر ۴ گروه اصلی مواد‌غذایی استفاده شده باشد، خوشبختانه می‌توانید فرزندتان را از خطر  چاق شدن دور نگه دارید. برای این منظور باید تلاش کنید تا از هر یک از گروه‌های زیر به درستی در تنظیم برنامه رژیم غذایی کودکان کمک بگیرید:

گروه نان و غلات در رژیم غذایی کودکان :

این گروه شامل مواد‌غذایی نشاسته‌ای می‌شود مانند سیب‌زمینی و ماکارونی . این گروه به تامین انرژی، ویتامین ،فیبر  و مواد معدنی برای کودک کمک می‌کند.

گروه نان و غلات:

 

گروه میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی کودکان :

این گروه علاوه بر تامین مواد معدنی ،ویتامین، فیبر و منبع عالی از  آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

گروه شیر و لبنیات در رژیم غذایی کودکان :

اصلی‌ترین وظیفه لبنیات و شیر  تامین کلسیم مورد نیاز کودک برای ساختن استخوان‌ها و دندان‌های محکم میباشد. این گروه همچنین ویتامین، مواد معدنی و پروتئین را برای بچه‌ها فراهم می آورد.

 

https://beautyhealthplanet.com

دیدگاهتان را بنویسید